شهلا دانشفر

خوش آمديد

دوچرخه سواری زنان عرصه ای از مبارزه با حکومت آپارتاید جنسی

docharxeh.zan

دامنه آپارتاید جنسی جمهوری اسلامی عرصه ورزش و از جمله دوچرخه سواری زنان را نیز در بر میگیرد. از همین رو دوچرخه سواری نیز به عرصه ای از مبارزه زنان تبدیل شده است.  در این رابطه حتی گروههای فیس بوکی شکل گرفته  و دختران و پسران جوان، اعضای این صفحات هستند و در چالش با قوانین ارتجاعی اسلامی گلگشتهای دوچرخه سواری سازمان میدهند و در این برنامه ریزی ها زنان نقش فعالی دارند. فشار این اعتراضات به حدی است که حتی خود مراجع حکومتی را به ضد و نقیض گویی انداخته است. از جمله مدتی پیش “حسین رحیمی” رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران، دوچرخه سواری زنان در شهر را ممنوع اعلام کرد. اما قبل از آن در تیر ۹۱محمد رضا محمودی، معاون عمرانی وقت استانداری تهران، دوچرخه سواری برای زنان را بلا مانع اعلام کرده بود

در هر حال قضیه از این قرار است که دوچرخه سواری زنان به لحاظ قانونی مانعی ندارد. اما بنا بر بخشنامه نیروی انتظامی در معابر عمومی به زنان اجازه دوچرخه سواری داده نمیشود. اگر چه باز هم زنان تلاش میکنند با مقاومت خود این محدودیت را هم کنار بزنند. اما در محلات و یا در پارکها تصویر کاملا متفاوت است و دختران و پسران جوان با هم دوچرخه سواری و یا حتی اسکیت بازی میکنند. یک نمونه اش مثلا در پارک چیتگر در تهران است. در واقع اینها را دختران و پسران جوان معترض به حکومت تحمیل کرده اند و بدین شکل عملا دیوار آپارتاید جنسی را در بسیاری جاها شکسته اند. اگر چه در شهرهای کوچک فشار بر روی زنان بیشتر است و حتی در محلات هم زنان امکان دوچرخه سواری را ندارند. اما کماکان تلاش برای در هم شکستن این فشارها را میتوان دید

در راستای همین کشاکشها شهرداری های رژیم اسلامی عملا برای دوچرخه سواری زنان مانع تراشی میکنند و بسیاری جاها به آن ها گیر میدهند. از جمله بنا بر قوانین ترافیک اسلامی، خانه های دوچرخه ای که شهرداری در سطح شهر تهران ایجاد کرده، فقط به مردان دوچرخه کرایه میدهند و اجازه کرایه دادن آنرا به زنان ندارند. البته این را در تابلوهایشان اعلام نکرده اند. تازه اگر جایی هم پیدا شود که به زنان دوچرخه بدهد، از آنها خواسته میشود که برای این کار با برادر، همسر، پدر و  یک مرد مراجعه کنند و دوچرخه به اسم آن مرد گرفته شود. ولی با اینجال دختران و پسران جوان با هم به این خانه ها مراجعه میکنند و با کرایه کردن دوچرخه، تن به قوانین ارتجاعی اسلامی نداده و دختر و پسر با هم به دوچرخه سواری میروند.

بعلاوه تلاش بسیاری کردند که دوچرخه سواری زنان را مشمول طرحهای حجاب و عفاف و غیره کنند و علنا مانع آن شوند. همین امروز نیز زنان معترضی که علیه این جداسازی جنسیتی ایستاده اند، بخاطر دوچرخه سواری کردنشان با انواع مزاحمت های خیابانی و گیر دادنهای مامورین امر به معروف حکومت روبرویند. اما علیرغم همه این مزاحمت ها و فشارها زنان معترض بر روی این حق خود و زیر پا گذاشتن دیوارهای آپارتاید جنسی حکومت تلاش میکنند. و همانطور که به نمونه هایش جلوتر اشاره کردم در این عرصه نیز شکست و استیصال حکومت را به روشنی میتوان دید.

خلاصه کلام اینکه پیشروی های جنبش رهایی زن علیه جداسازیهای جنسیتی، از جمله در عرصه ورزش و دوچرخه سواری زنان، همگی حکایت از رشد بالنده این جنبش دارد.  این جنبشی است چپ، رادیکال، که جنگ با قوانین ارتجاعی اسلامی و  تفکیک جننسیتی و کنار انداختن حجاب ها جنگ هر روزه آن با رژیم اسلامی است. در همین راستا دوچرخه سواری نیز امروز به یک عرصه جدال زنان معترض با آپارتاید جنسی رژیم اسلامی تبدیل شده است.

منتشر شده در نشریه زن آزاد شماره ٣٧

http://www.fitnah.org/zane_azad_archive/zane_azad37.pdf

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: